Mindful eten helpt om weloverwogen eetkeuzes te maken, dat is al vaak aangetoond. Maar hoe dan? En hoe komt dat nu? Daarover mocht ik in een interview met Gezondgids van de Consumentenbond vertellen. Het werd een uitgebreid verhaal, over lichamelijke én psychologische processen.

Betere eetkeuzes

Effecten van mindful etenHet interview toont wat mij betreft aan hoe waardevol het is om naast bij wat je eet, ook stil te staan bij hoe je eet. Want er zijn zoveel kleine gewoontes die je direct helpen om beter te eten:

  • langzamer eten helpt je je verzadigingssysteem te voelen, dus te stoppen als het genoeg is
  • rustig kauwen helpt je je voeding beter te verteren (en dat leidt weer tot minder hongergevoelens)
  • niet-oordelend naar eten kijken maakt je keuzes zuiverder
  • mindfulness helpt bij het verlagen van het cortisolniveau en dat helpt rustiger kiezen.

De grootste winst is dat je vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen langzaam groter wordt. Je moet niets, en je hoeft niets te laten. Maar je geeft je hoofd en je lichaam de rust om betere eetkeuzes te maken. Een vaardigheid die je niet meer afleert, en die je helpt waar je ook bent!

Meer weten over dit onderwerp?

Leg aan tafel je bestek af en toe eens neer, en kijk wat er gebeurt.