Mindful eten hoe dan?Welke pagina’s waren het meest populair in het jaar 2018? Als ik naar de top 10 kijk die mijn analysetool heeft opgesteld, dan valt op dat mijn meest praktische artikelen het meest gelezen worden. Mindful eten: wat kun je ermee in het dagelijks leven. Mooi! Want mindful eten moet je ervaren door te doen.

Wat is het en wat kun je doen

Veel mensen die voor het eerst over mindful eten horen, kunnen zich er nog niet echt iets bij voorstellen. ‘Mindful eten, is dat: 10 minuten doen over elke hap? Gaat het om afvallen? Is dat voor zweverige types?’ Het is dus in het begin vooral interessant om te lezen wat mindful eten nu echt is, en wat je hier nu mee kan in je dagelijks leven. De tien meestbezochte pagina’s van 2018 geven hier inzicht in. Daarom zet ik ze hier eens op een rij.

De top 10 van 2018

  1. Vijf richtlijnen voor mindful eten
    Een praktisch artikel om aandachtige eetgewoontes aan te leren door vijf simpele richtlijnen te volgen.
  2. Mindful eten: hoe doe je dat?
    Hoe kun je bouwen aan verschillende vaardigheden van mindful eten? Dit artikel geeft tips en oefeningen.
  3. Wat is mindful eten?
    Een korte en heldere uitleg van waar het nu echt om gaat bij mindful eten.
  4. Hoe begin jij je maaltijd?
    Een bewust begin van je maaltijd is een krachtige manier om minder gedachteloos te eten. Hoe kun je jezelf inspireren?
  5. Waarom is langzaam eten slim?
    Uitleg waarom langzaam eten en goed kauwen zo belangrijk is voor mindful eten, én tips hoe je er beter in kan worden.
  6. Stop met stiekem eten
    Durf jij in gezelschap gewoon te eten wat je wilt? Veel mensen niet, en ook mij heeft dat veel moeite gekost. Hoe kom je toch dichterbij deze vrijheid?
  7. Mindful eetdagboek
    Een tijdje je eetgedrag bijhouden, kan je veel inzicht geven. Dit mindful eetdagboek (pdf-download) helpt je om op de belangrijke dingen te letten. Niet alleen op wat je eet, maar ook op hoe, hoe voel je je erna, wat is je stemming, etc.
  8. Ken je honger
    Een indeling in zeven soorten honger, of triggers die je aanzetten tot eten, helpt om te ontdekken hoe jouw automatische eetgedrag gestuurd wordt. Leer ze herkennen en er wijs op te reageren.
  9. Waarnemend eten voor elke dag
    Dé basis voor eten met aandacht … kies bewust, gebruik je zintuigen, neem de tijd. Deze oefening beschrijft stap voor stap hoe je mindful eten in je dagelijkse eetmomenten kan toepassen.
  10. Voeding is meer dan eten
    Wat krijg je naast eetbaar voedsel nog meer binnen? En wat zijn je gedachten over jezelf en over eten? Ook dat is ‘voeding’. Helpt dit je om gemotiveerd te zijn voor een bewust en gezond eetpatroon? Hoe kun je jezelf hiermee helpen?

Afvallen?

In de analysetool zie ik ook dat veel bezoekers op mijn site terechtkomen via zoektermen als ‘afvallen’ en ‘afvallen zonder dieet’. Daarom breng ik graag ook het artikel dat ik daarover heb geschreven nog eens onder de aandacht.

Tip: Blader vooral verder door de lijst met blogs, het zijn er vele tientallen en de onderwerpen blijven altijd actueel! Veel leesplezier