Vier soorten voeding - zintuigenSta je net als ik niet altijd even stevig in je dagelijkse eetkeuzes? Weet je veel over wat gezond is en wat niet, maar merk je dat je daar geen motivatie uit haalt? Bekijk het eens ruimer. Versterk je eetkompas met de Vier soorten voeding van mindfulnessleraar Thich Nhat Hanh.

Vier soorten voeding

Goede voeding bestaat uit meer bronnen dan alleen eten en drinken. Mindfulnessleraar Thich Nhat Hanh vertelde tijdens een retraite over Vier soorten voeding die je kunnen helpen om niet alleen lichamelijk gezond te zijn, maar ook geestelijk geïnspireerd en gemotiveerd. Ze versterken het kompas waarmee je (eet)keuzes maakt.

Consumeer zo dat je lichamelijke én je geestelijke gezondheid ermee zijn gediend. (Thich Nhat Hanh)

Eerste voedingsbron: eetbaar voedsel

Thich Nhat Hanh voedingDe eerste soort voeding is dat wat je werkelijk eet en drinkt. Thich Nhat Hanh adviseert ons hierbij te kiezen voor voeding die ons lichaam werkelijk goeddoet. Daarbij kunnen we ons laten leiden door onze kennis over herkomst, voedingswaarde en effect op de gezondheid, hier wordt door de meeste mensen veel nadruk op gelegd. Een ander aspect wordt vaak vergeten: de signalen van ons lichaam nadat we hebben gegeten. Is het verzadigd, voelt het energie? Dit leren voelen kan veel opleveren.

Tweede voedingsbron: zintuiglijke indrukken

Alles wat we zien, horen, ruiken, aanraken is voedsel voor onze geest, we consumeren met onze zintuigen ontelbare indrukken die een effect hebben op onze gedachten en emoties. Bijvoorbeeld: neem je spinnende kat op schoot en je voelt je kalm en tevreden worden. Blader door een tijdschrift met reclamefoto’s van heel mooie mensen en je merkt dat je onzeker wordt en ontevreden gedachten krijgt. Innerlijke onrust wakkert aan, met misschien wel een impact op je eetgedrag. Denk er eens over na waar jij je aan blootstelt; je kan er in sturen!

Derde voedingsbron: intentie

Intentie kun je omschrijven als een diepe wil of innerlijke wens. Wat drijft jou? Wat zou je vanuit je hart willen bereiken voor jezelf en/of voor de wereld? Het hoeft niet iets groots te zijn: zorgen voor een liefdevolle relatie of gezin, vrolijkheid brengen, of meer genieten van kleine dingen kan ook. Je kan een intentie hebben voor je leven, maar ook voor een dag. Een bewuste positieve intentie hebben en jezelf hier regelmatig aan herinneren kan een bron van energie zijn en een kompas voor keuzes en acties.

Goede intenties zijn goed voedsel voor je geest. (Thich Nhat Hanh)

Vierde voedingsbron: bewustzijn

De vierde voedingsbron gaat niet over wat je inneemt, maar juist over wat je naar buiten brengt. Wat is er in je bewustzijn, welke gedachten en gevoelens houden je bezig? Waar praat je over, en op welke toon? Is er negativiteit of zorgelijkheid? Of is er een positieve, liefdevolle toon? Dan zijn dat de zaden die je ‘water geeft’ door je aandacht. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op je zijn. Veel piekeren is vermoeiend, en maakt je ook kwetsbaar om ‘uit te rusten’ met niet-helpende gewoontes, zoals overeten. Thich Nhat Hanh benadrukt hoe het kan helpen om met je aandacht in het hier en nu te zijn. Mindfulness laat je de rust en de mooie dingen beleven die in het huidige moment liggen: genieten van geuren, kleuren, de smaak van je thee en de warmte van de zon op je huid. Dát is goede voeding.

We hoeven geluk niet buiten onszelf te zoeken. Als we in het hier en nu zijn, kunnen we ons rijk en gevoed voelen. (Thich Nhat Hanh)

Hoe helpt mij dit?

Zelf vind ik het heel helpend om voeding te zien als iets ruims. Ik ben iemand die het vaak moeilijk heeft met de eerste voedingsbron. Ik wil graag goed voor mijn lijf zorgen met (overwegend) gezond eten en drinken, en ik weet ook wat dat wel en niet is. Maar ik merk ook dat deze kennis alleen me niet altijd genoeg motiveert om te eten zoals ik wens. Het ‘wat ik NU wil’ is soms een grotere verleiding dan wat ik ECHT wil.
Dan kan ik misschien teleurgesteld zijn in mezelf of mezelf op de kop geven dat ik niet zo ‘sterk’ ben. Maar ik kan ook accepteren dat dit nu eenmaal een zwak punt is van mij. En me realiseren dat er méér is om op af te gaan, dat er andere manieren zijn om mijn motivatie te verstevigen.
Ik kan mezelf bewust voeden met zintuigen, intentie en gedachten en gevoelens. Ik kan bepaalde media of gesprekken aan me voorbij laten gaan en kiezen voor een goed boek of een wandeling. Ik kan nadenken over mijn intenties, ze opschrijven en mezelf eraan herinneren. Ik kan mediteren om me bewust te blijven van mijn gedachtenpatronen en dingen los te laten die me niet helpen.
Kortom: ik kan mezelf op allerlei manieren voeden. En dat geeft positieve energie, die mijn geest helpt om mijn lichaam de gewenste kant op te sturen.

Meer lezen

De Vier soorten voedsel staan beschreven in de vijfde van een set richtlijnen zoals die in de leer van Thich Nhat Hanh als handvatten voor beoefenaars worden aangereikt. De tekst van deze vijfde aandachtsoefening lees je hier:

aandachtsoefening 5 Thich Nhat Hanh

Op de site aandacht.net vind je de volledige tekst van de Vijf Aandachtsoefeningen als pdf-download.

Ik wens je veel inspiratie!