Speels eten‘Moet ik dan de hele dag mindful zijn? Altijd nadenken bij alles wat ik eet? Dat hou ik nooit vol!’ Deze reactie klinkt vaak als mensen voor het eerst over mindful eten horen. Wat je ermee kunt winnen, dat spreekt vaak direct aan. Maar vaak is er ook meteen een aarzeling: is dat allemaal niet heel erg moeilijk? Niet als je het anders aanpakt. 6 manieren om mindful eten kleiner, makkelijker, lichter te maken!

Van presteren naar spelen

Veel van deze eerste reactie heeft te maken met onze neiging om streng voor onszelf te zijn. Om dingen perfect te willen doen. Een nieuwe aanpak kan voor ons gevoel pas goed zijn als het allesomvattend en groot is, als het moeite kost, als we erg ons best moeten doen voor een resultaat. Dan vinden we pas dat het een prestatie is, dat we trots op onszelf kunnen zijn.

Zomaar een beetje experimenteren en proberen, dat kan toch niks belangrijks opleveren? Laat staan dat je jezelf daar een compliment voor kunt geven? Ongeacht of je ‘iets’ hebt bereikt of niet? Toch is dat speelse en lichte juist de kracht van mindful eten. En kun je jezelf met zo’n luchtige aanpak evengoed een serieuze mindful eter noemen!

Ik zeg: wil je mindful eten, begin dan met spelen. Dat is leuk, daarom blijf je het doen. Ondertussen leer je ervan. De rest volgt als vanzelf. Hieronder 6 praktische manieren om je eetgedrag te ‘verlichten’. Probeer er eens een uit!

6 manieren om je eetgedrag te ‘verlichten’

  1. Mindful eten klein makenCheck in. Breng een aandachtmomentje gevoelsmatig dichterbij door de term ‘inchecken’ te gebruiken. Die term beschrijft precies de bedoeling: namelijk één moment bewust op een punt aanwezig zijn. Dus bv: check in bij je maag om te voelen hoeveel honger hebt … Of: check in bij je hart om te voelen wat de reden is dat je wilt dooreten terwijl je al vol zit. Het mooie is, je hoeft niet altijd ingecheckt te blijven. Inchecken is geen continue staat, het is een moment. Dat ene moment levert je al iets op.
  2. Op bezoek. Voelt mindful zijn aan als een staat waar je de hele dag in moet zijn? En schrikt dat je af? Een grappige zenlerares gaf daar laatst tijdens een lezing een tip voor. Benader je aandacht als een gast. Zeg bijvoorbeeld: ‘Aandacht: ik nodig je uit een bezoek te brengen aan ( … mijn maag/tong/ etc)..’. En laat je aandacht welkom zijn zolang hij wil of kan. Een bezoek hoeft niet eeuwig te duren.
  3. Spelen met woorden. Je kunt de kracht van je gedachten veranderen door taalspelletjes. Stel dat er een overheersende gedachte in je hoofd zit: ‘Ik moet chocola eten’. Als je dit uitspreekt, dan voelt dat heel urgent, bijna niet tegenop te boksen. Maar wat gebeurt er als je ervan maakt: ‘Ik heb de gedachte dat ik chocola moet eten’. Dat voelt verder weg, minder krachtig. Of, nog wat afstandelijker: ‘Ik merk op dat ik de gedachte heb dat ik chocola moet eten’. Voel je het verschil in impact? Ineens héb je een gedachte in plaats van dat je hem bént.
  4. Meer van het goede. Veel mensen denken bij mindfulness dat lange tijd stil op een matje zitten erbij hoort. Of hele maaltijden elke hap bewust kauwen. Inderdaad helpt oefenen om je aandacht te versterken en om inzichten op te doen. Maar er zijn meer manieren om dit vorm te geven. Misschien maak jij van je dagelijkse kop thee een stil moment om aandacht te besteden aan wat er in je omgaat? Of kun je aandachtig je lichaam voelen als je in je eentje in bad ligt? Dat is ook meditatie. Denk dus niet te snel dat je dit niet kan. Geniet van de momenten dat je al mindful bent, en kijk of je daar meer van in je dag kunt brengen.
  5. De eerste hap. ‘Nu moet ik mijn hele maaltijd met volle aandacht proeven’, denk je misschien als je begint met mindful eten. Mooi idee, maar in de praktijk kan bijna niemand dit volhouden. Maak het dus liever klein en haalbaar. Neem je voor bij elke maaltijd één hap bewust te beleven. In één hap is al zoveel te ontdekken aan smaken, geuren, texturen, gedachten. Kijk maar wat dat je al op gaat leveren.
  6. Compliment! Raak je gefrustreerd als je je bedenkt hoe vaak je niét met aandacht eet? Ben je boos op jezelf als je je boterham al binnen hebt zonder dat je hem hebt geproefd? Realiseer je dan dat het in ‘the mindfulness way’ al geweldig is dat je dat opmerkt! Het doorhebben dat je afgeleid bent, is een moment van aandachtigheid. En een belangrijke stap naar inzicht. Dat verdient dus een compliment. Je bent goed op weg!

Niets is simpeler dan mindfulness.
Je herinnert het je, en dan doe je het al!

Meer lichtheid in je eetpatroon?

Lees op deze pagina’s meer over speels, nieuwsgierig en mild met eten omgaan:

Er zijn natuurlijk eindeloos veel manieren om luchtiger naar jezelf en je eetgedrag te kijken. Misschien heb je zelf een goede tip? Iets wat bij jou goed werkt? Deel het gerust hieronder.