Hoe haal je het meest uit al het lekkers dat tijdens de feestdagen op tafel komt? Hoe kun je het meest genieten? Door hoe je eet minstens zo belangrijk te maken als wat je eet! 3 tips.

Ik ben altijd weer verwonderd door alle aandacht voor wat we zullen eten met kerst. Het werkelijke genieten hangt veel meer af van hoe we eten dan van wat, toch hoor je daar maar weinig over. Misschien omdat aan het belangrijkste ingrediënt van genot, aandacht, niemand iets kan verdienen? Als tegenwicht: tips hoe te eten voor een onvergetelijke maaltijd.

kerst  mindful etenElke hap een feestje
Genieten van eten lukt pas echt als we mindful zijn. Met onze aandacht erbij. Want, zoals mindfulnessleraar Thich Nhat Hanh het uitdrukt: ‘Als we aandachtig zijn, dan kijken we niet alleen maar zien we ook. Dan eten we niet alleen, maar proeven we ook.’
Aandacht maakt eten lekkerder, leuker, verrassender, specialer. Kleine details kunnen je ineens verwonderen: een geur, kleur, smaak. Elke hap is een belevenis. Eten wordt zo een intensere ervaring. Aan het eind van de maaltijd ben je zowel lichamelijk als geestelijk voldaan.

Het is aandacht die kleur geeft aan bloemen, geur aan vers gemaaid gras en smaak aan de wijn – David Dewulf

Hoe te eten? Drie tips

  • Maak een intentie. Je kunt niet straks genieten, of gisteren proeven. Je moet daarvoor met aandacht aanwezig zijn in het huidige moment. Maar niets is zo vluchtig als aandacht. Van nature wil het alle kanten op. Aandacht echt richten lukt vooral als je je dat voorneemt, als je er je intentie van maakt.
  • Gebruik je zintuigen. Dat zijn dé instrumenten die het mogelijk maken om volledig in je maaltijd op te gaan. Met een nieuwsgierige houding kun je je zintuigen talloze mooie, bijzondere, kleurrijke of geurige details aan je voedsel laten opmerken. Hoeveel tinten rood kun je in een stukje tomaat onderscheiden? Welk geluid maakt een aardappelcrisp als je erop bijt? Smaakt de tweede hap van een kerstkransje anders dan de eerste? Laat je zintuigen je meenemen in verwondering.
  • Pauzeer. Eet langzaam en leg tussen de happen door steeds je bestek even neer. Zo voorkom je dat je automatisch een volgende hap neemt terwijl je met de huidige nog niet klaar bent (nasmaak!) In zo’n pauze kun je een paar keer rustig ademhalen, misschien een slokje water nemen. Daarmee maak je je aandacht weer fris voor de volgende hap.
  • Enlightenment, peace, and joy will not be granted by someone else. The well is within us, And if we dig deeply in the present moment, the water will spring forth. – Thich Nhat Hanh

    Sta nog even stil
    Tip: Vergeet niet na de maaltijd stil te staan bij hoe je at. Wat heb je ervaren? Welk verschil maakt het als je aandachtiger bent? Onthou wat goed voor je werkt, zodat écht genieten voor jou dagelijkse kost wordt! Dat verdien jij én dat verdient je voedsel 😉