Toolkit mindful etenDe automatische piloot uitschakelen, en een minipauze nemen om een bewuste eetkeuze te maken. Dat is de essentie van mindful eten. Maar hoe kom je dan tot een goed besluit in zo’n minipauze? Daar zijn allerlei manieren voor, kleine oefeningetjes die je in je ‘toolkit’ stopt, en gebruikt op het moment dat je ze nodig hebt. Zo sta je in elke situatie zelf aan het roer.

Het was mijn grootste ontdekking toen ik kennismaakte met mindful eten. Dat je altijd, in elke situatie, even je aandacht naar binnen kunt richten om te luisteren naar wat je hoofd, hart, lichaam te vertellen hebben. En dat er dan manieren zijn om tot een keuze te komen, ‘tools’ die je daarbij helpen. Mij geeft het elke dag weer veel rust om te weten dat ik een hele set oefeningetjes ken om te doen als ik het even niet weet. Wat zit er in mijn toolkit?

Honger meten
Ga met je aandacht naar je buik en om te ‘meten’ hoeveel honger je hebt. Over deze ‘hongercheck’ heb ik het al eerder gehad, maar omdat het zo’n goed hulpmiddel is staat hij bij mij bovenaan. Het kan je enorm helpen als je voordat je gaat eten jezelf altijd even die korte vraag stelt: Heb ik honger? En zoja, hoeveel? Je kunt zo zorgen dat je niet te veel en niet te weinig eet. En … je weet wanneer je eetdrang voelt zonder dat je (maag)honger hebt. Dan is er dus een andere behoefte die om aandacht vraagt! Ook een nuttig signaal. Lees hier hoe de hongermeter werkt.

Waarom wil ik eten?
Een oefening om te doen als je volgens de hongermeter eigenlijk geen voedsel nodig hebt, maar je toch een drang om te eten merkt: zeven soorten honger. Er zijn vele redenen waarom je zin kunt krijgen in eten. Maar niet alle achterliggende verlangens zijn te bevredigen door eten. Als je even stil staat bij wat er echt speelt, kun je de keus maken die jou echt helpt. De zogenaamde zeven soorten honger langslopen geeft je het inzicht dat je nodig hebt. Het is niet zo ingewikkeld als het klinkt, een paar keer oefenen en je kent ze uit je hoofd. Uitleg bij de zeven soorten honger-oefening.

Zandloper mindful etenEven terug naar mezelf
Merk je dat je je gejaagd voelt en van de ene actie in de andere schiet? Als je in die stand staat is het lastig om te herkennen wat je nodig hebt. Een eerste begin is om je aandacht naar jezelf terug te halen. Dat kun je doen door een ‘mini luisteroefening’, ook wel een 3 minuten ademruimte genoemd. Sta een paar minuten stil bij je binnenwereld: hoe voelt je lichaam, welke gedachten en gevoelens zijn op de voorgrond? Als je weet hoe het met je gaat, ga je minder makkelijk voorbij aan je behoeftes, ook aan die op eetgebied.

Waarnemend eten
Merk je dat je gedachteloos eet? Dat je bord al leeg is voordat je het weet of je hand maar steeds in die chipszak verdwijnt zonder dat je echt proeft? De ultieme remedie is om je zintuigen te gebruiken. Focus je aandacht op al je zintuiglijke sensaties rondom het eten, dat zijn er meer dan je zou verwachten! Dit zorgt ervoor dat je langzamer eet (en daardoor vaak ook minder) én dat je beter proeft. Dan kom je er ook meteen achter of je die dorito’s wel echt zo lekker vindt … Een begin maken? Lees verderop hoe je de gratis oefening ‘waarnemend eten’ kunt beluisteren.

Mijn hoofd kalmeren
Zit jouw hoofd vol met stemmen die allemaal iets zeggen over wat je wel of niet zou moeten eten, wat wel of niet goed is om te doen? Stemmen die soms streng zijn en soms toegeeflijk, en heel vaak tegenstrijdig? Als het van: ‘Als je dat eet ben je wel heel slap’ tot: ‘Je hebt nu echt wel iets lekkers verdiend’, gaat (en dat 100 keer) dan is het wel heel lastig om een goede keuze te maken! Wat helpt om hier rustig bij te blijven is je gedachten beter leren kennen. Afstand nemen en zien dat ze altijd doorgaan, maar … dat je er niet altijd naar hoeft te luisteren!

Doeroute ontspannen etenDoeroute naar een ontspannen eetpatroon
Over sommige ‘tools’ kun je op deze site meer lezen via de linkjes, andere staan uitgebreid beschreven in mijn boek Ontspannen eten. Bij het boek heb ik een zogeneaamde doeroute gemaakt: in tien stappen naar een ontspannen eetpatroon. Het is een schema waarop duidelijk wordt welke oefening je waarvoor kunt toepassen, en welke logische lijn je kunt volgen. Misschien geeft het jou ook houvast. Bekijk hier de doeroute in detail.

Experimenteer!
Geloof je dat deze oefeningen ook rust kunnen brengen in jouw eetpatroon? Experimenteer er dan eens mee. Een handig hulpmiddel zijn de Ontspannen eten oefeningen. Dat zijn tien eetoefeningen in audio. Want helemaal zelf doen is niet eenvoudig; eerst begeleid oefenen helpt om het je eigen te maken. Je kunt ze als mp3 bestellen in mijn webwinkel.