Mindful chocola eten

Mindful chocola etenChocola is voor velen de absolute nummer 1 meest favoriete lekkernij. En het schijnt nog gezond te zijn ook*. Het goede nieuws is: je kunt elk voedsel op een mindful manier eten, ook chocola. Dan geniet je ten volle van elke kruimel en kun je aan weinig genoeg hebben. Een stappenplan.

Stap 1. Kies je favoriete chocola
De ene chocola is de andere niet. Welke soort vind jij het allerlekkerst? Wees kieskeurig en neem voor deze oefening de smaak waar je helemaal van smelt.

Stap 2. Ga er voor zitten
Je gaat heerlijk met volle aandacht van je favoriete chocola genieten. Neem er dan ook ruim de tijd voor. Leg een stukje van het lekkers klaar op een mooi bordje en ga er echt voor zitten. Maak er een momentje zonder afleiding van. Volg een paar keer rustig je adem zodat je aandacht naar binnen keert. Voel hoeveel honger je op dit moment hebt.

Stap 3. Doe vooronderzoek
Laat je zintuigen het stukje chocola nieuwsgierig onderzoeken. Scherp je aandacht door je in te beelden dat je nog nooit chocola hebt gezien. Bekijk het, neem de geur in je op, pak het op een voel hoe het in je hand ligt. Kijk of je woorden vindt om te beschrijven wat je opmerkt. Zo bereid je je smaakpapillen alvast voor zodat ze straks extra goed werken.

Mindful genieten van chocolaStap 4. Eet: laat de chocola je leiden
Leg dan voorzichtig het stukje chocola op je tong. Hoe voelt dat? Wat gebeurt er? Laat de substantie langzaam smelten en zich door je mond verspreiden. Volg van moment tot moment alle veranderingen in smaak en textuur. Probeer om niet actief te ‘eten’, maar je door de chocola te laten leiden. Merk op wanneer een slikreactie ontstaat, volg wat je tong dan doet.

Stap 5. Laat gedachten en gevoelens toe
Merk gedurende het hele proces op of het eten van de chocola bepaalde gedachten of gevoelens in je oproept. Dat kan een fijn gevoel zijn (‘wat heerlijk is dit’), maar soms is er ook onrust (‘wat gaat dit langzaam!’), verlangen (‘ik wil hier meer van!), of zelfs schuldgevoel (‘dit is slecht voor me …’). Wat het ook is, je hoeft er nu niet op te reageren. Merk het op, en breng je aandacht weer zachtjes terug naar de chocola.

Stap 6. Blijf bij de nasmaak
Nadat het laatste restje chocola is doorgeslikt, is het eten nog niet afgelopen! Er is vaak nog van alles op te merken. Allereerst de nasmaak: je kunt vaak nog minutenlang de veranderende smaaksensaties proeven. En ook je tong is nog in beweging om kleine restjes in je mond op te ruimen, en je lichaam is bezig de chocola op te nemen. Kun je sensaties voelen en er bij blijven?

Stap 7. Voel na
Ga tenslotte na of er na het eten van dit stukje chocola veranderingen zijn waar te nemen. Misschien merk je een effect op je stemming of op je gedachten? Of kun je een gevoel van verzadiging in je lichaam voelen? Merk op hoe het nu met je is, heeft de chocola iets met je gedaan?

Vergeet niet jezelf te complimenteren dat je de tijd hebt genomen om echt te genieten van iets wat je lekker vindt. Je hebt een stap gezet om meer in contact te komen met jezelf, je lichaam en met de rijkdom die in een simpel klein stukje chocola besloten ligt!

Extra tip
Het kan leuk zijn om het stappenplan nog eens opnieuw te doorlopen met een nieuw stukje chocola. Zo kun je leren ontdekken wat het effect is van verschillende soorten chocola zoals melk, puur of zelfs rauw. Wat zijn de verschillen? Welke vind je lekkerder? Bij welke soort wil je meer-meer-meer en bij welke heb je aan één stukje genoeg?

* Artikel: 5 wetenschappelijke redenen waarom chocola eten gezond is

By |2017-05-19T16:10:39+00:0014 februari 2015|Oefening, Weblog, Zintuigen|0 reacties

About the Author:

Rita Zeelenberg is mindfulnesstrainer en ervaringsdeskundige op het gebied van mindful eten. Ze helpt mensen op weg naar een ontspannen relatie met eten als tekstschrijver en door e-learningmaterialen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.